Man U hemma, en finalplats i Champions League ligger i potten.

Under en säsong spelar Arsenal mellan 50-60 matcher och då är det naturligt att det ibland känns som lite av en transportsträcka. Men matcher som den som väntar oss ikväll tröttnar vi nog aldrig på. Matchen har alla förutsättningar för att bli en riktig klassiker för oss Arsenalsupportrar. Visserligen kan jag känna att mötena med Man U har svalnat lite sedan tiden då Vieira vs Keane, Keown vs van Nistelrooy möttes men det är ändå alltid speciellt när Sir Alex mannar står på andra planhalvan. När matchen också är så oerhört betydelsefull ökar givetvis temperaturen något.

Som alla vet måste Arsenal anfalla ikväll. Att vi kom undan med "bara" 1-0 på Old Trafford får vi nog vara väldigt tacksamma för och trots att Man U får anses vara favoriter så anser jag att vi har en god chans att gå vidare till finalen i Rom. Men det gäller att anfalla klokt. Om man lämnar för stora luckor bakåt så lär United utnyttja dem, de har ju trots allt ett par ganska giftiga vapen framåt. För att göra en jämförelse med Anfield -89 så sa ju då Graham till spelarna att vara försiktiga i första halvlek och invänta fasta situationer för att sedan öka trycket i andra. Nu tror jag inte att Wenger kommer att ge någon sådan order ikväll men för att sammanfatta frågan så gäller det ändå att spelarna är kloka på plan. Man måste ju inte leda matchen med 2-0 efter 30 min.

Wenger pratade i veckan om att spela 4-4-2 för att få lite mer tryck framåt men att spelsystemet avgörs av vilka spelare som är fit for fight. Det är väl framför allt van Persie som ska testas innan match. Chockerande nog kan en spelare som Song bli en nyckelspelare idag. Det gäller att han balanserar upp mittfältet om Fabregas, Nasri och kanske Walcott går framåt. Jag tycker Song gjorde en kanonmatch på Old Trafford och i mina ögon har han växt ut enormt den sista tiden.

Som jag skrev i rubriken vill jag ha en klassiker ikväll. Jag är trött på att behöva höra tjat och sånger om semifinalen i FA-cupen -99 där Giggs avgjorde efter ett misstag av Vieira. Jag är också trött på att höra om Uniteds vändning mot Bayern i CL-finalen -99. Nu vill jag få en egen klassiker att kasta i ansiktet på alla Man U supportrar. Drömscenariot är att det står 1-1 i 85: min. Våldsam Arsenalpress leder till 2-1 i 87:min och 3-1 på matchens sista spark. Får jag detta ikväll så ska jag inte be om något på väldigt länge...

Personligen tror jag att det krävs tre mål från Arsenal för att gå vidare. Att nolla Man U tror jag blir svårt. Just av den anledningen som jag ovan beskrev. Vi måste ju anfalla!! Men det ska inte vara omöjligt att göra tre mål ikväll. Jag tippar Adebayor som tvåmålsskytt samt en skräll när Sagna nätar.

Min gissning till startelva:

Almunia, Sagna, Toure, Silvestre, Gibbs, Nasri, Fabregas, Song, Walcott, van Persie, Adebayor.

Men det kan lika gärna vara så att Diaby eller Denilson startar.

20,45 börjar dramat. Sitter man inte i TV-soffan då är man väldigt fel ute...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0